zondag 13 april 2014

herontwerp: doelstellingen en trapmodel

via deze link de aanleiding, doelstelling en trapmodel ter voorbereiding op het herontwerp, gericht op ontwikkeling van reflectievaardigheden wanneer studenten werken aan de beroepshouding tijdens de stage


3 opmerkingen:

  1. Hoi Gertie,
    ik heb naar je eerste opzet voor de trap gekeken. Je bent al heel ver, en ook al in de goede richting. Mooi.

    Ik vind de eerste trap behoorlijk vol, veel inhoud. Ga als gedachtenexperiment eens na of je hem als beoordelingsrubriek kunt gebruiken. verder, expliciteer de de relatie met eindkwalificaties, en probeer met een lid uit je ontwerpbureau te sparren om hem verder door te ontwikkelen. het begin is al goed, en ook de denkrichting klopt. Je 2e trap mbt reflectie is lastiger om vorm te geven. Sowieso is de trap smaller dan je leerdoel (communiceren en professionaliseren). belangrijker is de puzzel om op 1 a4 te krijgen hoe reflectievaardigheid zich ontwikkeld. De cyclus van Korthagen lijkt me een handig model. de 3 niveaus van eshout-mohr vond ik nog niet heel handig, aangezien ze in 3 contexten eigenlijk hetzelfde zijn. ik vraag mij af of het oplopende in de contexten zit, of toch niet veel meer in kwaliteit van cognitieve/ mentale strategie"n. Wellicht een idee omnog duidelijkere gedragsindicatoren te zoeken bij de fasen van het korthagenmodel? (schot voor de boeg, wild idee). Ik ben deze week ook te skypen, dus als je even wilt sparren?

    Je idee, richting van herontwerp vindt ik heel erg ok! en ook je eerste gedachten in de trappen al heel goed!
    Grtz. Adriaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gertie,

    Ik heb net eindelijk naar je idee voor herontwerp en trapen gekeken. je bent goed op weg. je idee voor herontwerp is goed, en de eerste uitwerking van je trappen is een goed begin.

    de eerste trap vindt ik behoorlijk vol. let op de relatie met eindcompetenties, en ga voor jezel eens na of je deze trap als beoordelingsrubriek kunt gebruiken. kijk dan of je hem nog verder kunt aanscherpen. overleg met iemand uit je ontwerpbureau wil ook helpen om eea veredr aan te scherpen.

    de 2e trap is lastiger. je leerdoel (commuiceren en professionalseren) is breder dan je trap (reflecteren). de 3 niveau van eshout-mohr zijn nog noet expliciet genoeg, duidelijk genoeg denk ik. korthagen als model is wel handig gebleken. ik vraag me af of toepassing in de beroepspraktijk altijd moeilijker is als toepassing in een gesimuleerde of schoolse omgeving? misschien moet je op een andere wijze tot een invulling van prestatie-indicatoren komen. bijvoorbeeld, wat zijn arme en wat zijn rijke strategien om stap 1 uit te voeren (en idem voor stap 2 t/m 5). deze konden wel eens minder contaxtafhankelijk zijn (wellicht). Graag zou ik even met je sparren via skype. ik ben vanmiddag, woensdag en vrijdag bereikbaar.
    grtz.
    Adriaan Mellema

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Gertie,

    Interessant trapmodel en je verhaal over reflecteren. Het lijkt heel veel op waar ik ook mee bezig ben. Ik heb ook de feedback van docenten hierbij betrokken. Als docenten en studenten samen reflecteren/feedback geven komen studenten verder met hun loopbaancompetenties. Zullen we vandaag even samen overleggen?

    BeantwoordenVerwijderen